Norrköpings Östra station numera finns bara den stora stationsbyggnaden kvar, ritad av arkitekten Werner Northun och invigd 1910. Den ersatte då stationshuset från 1893. (mittemot Östra Promenaden vid nuvarande Vikbolandsgatan). Bangården var mycket stor, man hade också planerat för stora godsvolymer från hamnen i Arkösund som skulle vara en isfri uthamn. Norrköpings hamn var då i genomsnitt stängd av is 100 dygn per år. Men efter att den första riktiga isbrytaren till Norrköpings hamn levererades från Kockums i Malmö 1904, så kunde hamntrafik upprätthållas nästan året om.
Här under en plan över bangården och alla byggnader från 1918 och en orienteringsplan uppsatt 1958 (ersättande en plan från 1941).
På planen från 1918 finns stationshus, godsmagasin, lastkaj, lokstallar, vändskiva, vagnhall, vagnsvåg, ställverk, motorvagnsstall, dressinstall, och oljecistern. På orienteringsplanen från 1958 har man senare skrapat bort ett godsmagasin som inte fanns kvar, och noterat sektioner som bortkopplats.
Isbrytaren som med sina 500 hästkrafter gjorde att de stora planerna för Arkösunds hamn "lades på is".