Historik Lantbrukare
Gustaf Bodvidsson, Vittinge, Kuddby började under senare delen av 1880-talet
att arbeta för en järnväg på Vikbolandet. Första förslaget var en huvudlinje
Norrköping - Gröngata - Arkösund (ca 51 km) och en bibana Gröngata - Stegeborgs
färjeplats (ca 14 km).
En
interimsstyrelse tillsattes med borgmästare C A R-Lothigius ordf., kronofogde
Carl Grönberg v. ordf. och lantbrukare Gustaf Bodvidsson sekr.
Interimsstyrelsen föreslog slopande av bibanan Gröngata - Stegeborg utan
istället anlägga en linje mellan Tingstad (Kummelby) - Söderköping. Med denna
förändring beräknades, .inkl. markförvärv och rullande materiell, kostnaden
uppgå till 1.450000 kronor. För att kunna förverkliga detta förslag krävdes en
aktieteckning På 750.000 kronor. Inbjudan till aktieteckning utfärdades och
koncession på en järnväg från Norrköping över Kummelby till Söderköping och
från Kummelby till Arkösund begärdes.
Koncessionen
beviljades den 27 nav. 1891. Konstituerande bolagsstämma med Norrköping -
Söderköping - Vikbolandets järnvägsaktiebolag hölls i Norrköping den 18 maj
1892 varvid bolagsstyrelse utsågs och koncessionen övertogs. Till styrelseordf.
valdes borgmästare C A R Lothigius.
Sedan statslån på 653.000 kronor erhållits anmäldes den 5 nov. 1892 till KM:t att erforderliga tillgångar funnos för järnvägsanläggningens utförande. Till entreprenör antogs ingenjören friherre Carl Fägerskiöld, som åtog sig banarbetet för en kostnad av 760.000 kronor av vilka 100.000 kronor skulle likvideras med aktier i bolaget. Till arbetschef anställde Fägerskiöld ingenjören Carl Hult, vilken 1893 fick entreprenadkontraktet överfört på sig. Bolagets kontrollant var ingenjören C A Ahlbom. All mark som erfordrades för banan och dess anläggningar exproprierades. För den utdömda ersättningen erhölls aktier i järnvägsbolaget.
För trafik
öppnades linjerna:
Järnvägens
benämning var Vikbolandsbanan och dess signatur var VB.
Spårvidden var 891 mm och största hastigheten var år 1895 40
km/tim.
Under första världskriget, som var en guldålder för trafiken, gjorde järnvägsbolaget stora vinster. Aktieägarna erhöll under åren 1913 - 1921 utdelning med 3% och 1922 med 5%. Nämnas bör att aktierna gav utdelning 1899, 1902 -1904 med 2% och 1905 med 5%.
Genom
dåvarande verkställande direktör och trafikchef Carl Carlsson, som var en
driftig och framsynt ledare, försorg placerades en del av vinsten under första
världskriget i inköp av större skogsgårdar o.dyl. Bl.a. inköptes Fallingebergs
gård i Ringarums socken och Jonsbergs gård i Jonsbergs socken.
Följande
gårdar och fastigheter försåldes från huvudgården:
Möddebo till Pettersson. Risö
S:t Anna
Stockholmstorp till Adolf Johansson
Källtorp till E A Åberg
Bråten Nilsson, till Käfsebo
Jonsbergs huvudgård försåldes 1928 till löjtnant G Pauli.
Järnvägsbolaget behöll dock Jonsberg 1:4 och Bredåker 1:4 samt Kvarnen. Är 1946 försåldes Kvarnfallet till Dikningsbolaget och 1947 försåldes Kvarnen med alla byggnader till kvarnägaren E Larsson. Jonsberg 1:4 och Bredåker 1:4 försåldes 1948 till kapten G Brandel.
Även andra världskriget gav järnvägsbolaget stora vinster. En välbehövlig injektion efter de svåra depressionsåren omkring 1930.
Genom vinsterna upprustades spår och byggnader och var vid förstatligandet i mycket gott skick. Vinsterna gav även möjlighet till utdelning å aktierna. Vikbolandsbanan drev även lastbilsåkeri med bl.a. Kättinge som station.
Genom bl.a. bilismens stora och snabba utveckling i landet, efter andra världskriget, blev många järnvägar olönsamma, "Järnvägsdöden" slog till.
Under åren 1960 - 1966 nedlade statens järnvägar järnvägslinjerna som ingick i f.d. Vikbolandsbanan.
Trafiken
nedlades enligt följande:
Östra-Husby - Arkösund 31 aug. 1960
Kummelby - Östra-Husby 1 nov. 1960
Norrköping Östra - Valdemarsvik 25 sept.1966